در جایی که همه ماهیگیران جمع شده اند حتما ماهی به دست خواهید آورد؛ اما احتمالا ماهی زیادی به دست نخواهید آورد.

ماهی و ماهیگران

اگر میخواهید کسب و کاری را راه اندازی کنید ولی اغلب ریسک پذیر نیستید و در تصمیمات زندگی تان سعی میکنید کم خطرترین راه حل ها را برگزینید، احتمالا کسب و کارتان را در حوزه ای شروع میکنید که پیشینه داشته باشد اما باید توجه کنید رقبای بسیار قدری در بازارهای شناخته شده از قبل، وجود دارند؛ شما میتوانید در آن بازارها محصول خودتان را ارائه کنید و بفروشید اما احتمالا درآمد چندان زیادی نخواهید داشت. بازار گوشه ای یا همان نیچ مارکت (Niche Market) بخش کوچکی از یک بازار بزرگتر با هویت مشترک است که روی یک نیاز ویژه یا یک محصول ویژه تمرکز شده است. بازار هدف در نیچ مارکت به واسطه آن نیاز خاص، قیمت، کیفیت و ویژگی های دموگرافی (جنسیت، سن، ملیت، نژاد، سواد، وضع سلامت، وضع مالی و…) تعریف میشود. به طور مثال شما میخواهید در حوزه موادغذایی ورود کنید یکی از نیچ مارکت هایی که میتوانید در این حوزه انتخاب کنید فروش محصولات ارگانیک و طبیعی است مثلا فروش برنج قهوه ای به کسانی فشار خون بالا و دیابت دارند.

نیچ مارکت چیست؟

نیچ مارکت بخش بسیار خاصی از مصرف کنندگان است که ویژگی های مشترکی دارند و به دلیل این ویژگی های مشترک محصولات یا خدمات خاصی را خریداری می کنند. در نتیجه، نیچ مارکت شامل گروه های کوچک و بسیار خاص در داخل بازار هدف گسترده تر می شود. (1)

ویژگی های مشترک در یک نیچ مارکت شامل چه مواردی است؟

  • موقعیت جغرافیایی
  • داده های روانشناختی (علایق، نگرش ها و ارزش ها)
  • ویژگی های دموگرافی (سن، سطح درآمد، جنسیت، سطح تحصیلات)
  • سطح کیفیت (ممتاز، بالا، متوسط، پایین)
  • قیمت (بالا، تخفیف ویژه، عمده فروشی)

چگونه به اقیانوس‌های ناشناخته قدم بگذاریم: یافتن نیچ مارکت طلایی

حالا که فهمیدیم چرا نیچ مارکتینگ اهمیت دارد، وقت آن است که نقشه‌ی گنج را باز کنیم و راه رسیدن به این بازارهای بکر را بیاموزیم. پیدا کردن یک نیچ مارکت یک فرایند است و نیاز به تحقیق و دقت و جستجو دارد. در این بخش میخواهیم به بررسی گام های عملیاتی برای کشف یک نیچ مارکت بپردازیم.

    1. سفری به درون: بررسی علایق و مهارت‌های شخصی
      اولین گام، شناخت دقیق علایق و مهارت های خودتان است. میتوانید با پرسیدن سوالات زیر از خودتان به این شناخت برسید.

      • چه چیزی شما را به وجد می‌آورد؟
      • در چه زمینه‌ای تخصص یا تجربه دارید؟
      • چه مسائلی را دوست دارید حل کنید؟

      اگر به کاری علاقه مند باشید و مهارت انجام آن کار را نیز داشته باشید می تواند نقطه شروع خوبی برای یک نیچ مارکت باشد.

    2. گوش دادن به زمزمه‌های بازار: تحقیق و تحلیل
      بعد از شناخت علایق و مهارت های خودتان باید سراغ تحلیل بازار رفت. تحلیل بازار به شما کمک میکند که نیچ مارکت خود را بیابید. با تحلیل بازار شما میتوانید بفهمید به چه نیچ مارکت هایی کمتر توجه شده است و جای رشد و توسعه دارند. برای اینکار شما باید رقبایی که در حوزه اصلی کار شما هستند را پیدا کنید و آن ها را تحلیل کنید. میتوانید به دنبال مشکلات یا نیاز هایی که برطرف نشده اند و مخاطبینی که نادیده گرفته شده اند باشید.
      شما میتوانید با کمک ابزار های تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research) و بررسی ترندهای گوگل (Google Trends) ترند های رو به رشد و بازارهایی با رقابت کم را پیدا کنید.
    3. تقسیم‌بندی بازار: نگاهی دقیق‌تر به مخاطب
      در قسمت قبلی ویژگی های یک نیچ مارکت را معرفی کردیم. شما باید بازارهای بزرگ را به بخش های کوچکتر و خاص تری تقسیم کنید. شما با استفاده از مفاهیم جمعیت شناسی، جغرافیا، روانشناسی، رفتار و عادات خرید مصرف کنندگان می توانید این بخش بندی را انجام دهید.
    4. آزمایش و خطا: اعتبارسنجی ایده
      پس از پیدا کردن یک نیچ مارکت باید ایده تان را آزمایش کنید. شما میتوانید با راه اندازی یک صفحه فرود ساده (Landing Page) و اندازه گیری میزان درگیر شدن (Engagement) مخاطبان با صفحه فرودتان ایده تان را اعتبار سنجی کنید. همچنین میتوانید با پرسیدت بازخورد از مخاطبان احتمالی این کار را انجام دهید. شروع با یک محصول و یا خدمت کوچک (MVP – Minimum Viable Product) نیز میتواند یکی از استراتژی های شما باشد. فقط یک نکته بسیار مهم را در ذهن داشته باشید؛ انعطاف پذیر بودن و تغییر دادن ایده بر اساس بازخورد ها مهم است.
    5. بررسی پتانسیل سودآوری: آیا این ماهی ارزش صید کردن دارد؟
      شما باید پتانسیل سودآوری نیچ مارکتتان را اندازه گیری کنید. شما باید سوال هایی را از خودتان بپرسید و به دنبال پاسخ آن ها باشید. سوال هایی مانند:

      • آیا بازار به اندازه ای بزرگ هست که سودآور باشد؟ نباید فقط به دنبال نیچ مارکت کوچک بود، بلکه باید نیچ مارکتی را پیدا کرد که هم خاص باشد و هم پتانسیل رشد داشته باشد.
      • آیا حاضرند بابت محصول یا خدمت شما پول پرداخت کنند؟ در کتاب تست مامان شما می آموزید که چگونه سوال هایی بپرسید که آیا ایده کسب و کارتان به درد می خورد یا نه؟ آیا حاضرند بابت محصول یا خدمت شما پول پرداخت کنند یا نه؟ من به شما خواندن این کتاب را قطعا پیشنهاد می کنم.
        MOM-TEST-BOOK

        کتاب تست مامان

      • رقبای شما چه کسانی هستند و چقدر قوی هستند؟ حضور رقبای قوی در یک نیچ مارکت، میتواند هم چالش‌برانگیز و هم فرصت‌ساز باشد برای این منظور مقاله فلان را در همین وبلاگ بخوانید.

نتیجه گیری :

یافتن نیچ مارکت یک فرایند است و نیاز به صبر و حوصله و تلاش فراوان دارد. به جای رقابت با انبوه ماهیگیران در یک حوضچه کوچک، با نیچ مارکتینگ، خود را به آبگیرهای پر از ماهی‌های درشت برسانید و لذت یک صید بی‌نظیر را تجربه کنید. نیچ مارکتینگ یک فرایند اکتشافی است، پس از تجربه کردن نترسید، آزمون و خطا کنید و در نهایت، جایگاه ویژه خود را در بازار پیدا کنید.

دسته بندی شده در: