بازاریابی محتوا از سایت ویکیپدیا

بازاریابی محتوا (به انگلیسی: Content Marketing) در واقع نوعی از بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing) است که به فرایند تولید و به اشتراک‌گذاری محتوایی که باعث حفظ مشتریان قبلی و بدست آوردن مشتریان جدید می‌پردازد. این محتوا و اطلاعات می‌تواند به انواع مختلفی چون اخبار تحلیلی، ویدئو، کتاب الکترونیکی، اینفوگرافی، مطالعه موردی، راهنما و دستور‌العمل‌ها، سوالات و پاسخ، مقالات و تصاویر و… تولید و منتشر گردد.[۱][۲]

بازاریابی محتوا یکی از رویکردهای استراتژیک بازاریابی و توسعه کسب‌وکار است که بر تولید و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار با اهداف برندها متمرکز شده‌است. بازاریابی محتوا به دنبال جذب، حفظ و تعامل با مخاطبانی است که به وضوح تعریف و شناخته شده هستند و مخاطبان هدف شما به حساب ‌می‌آیند. این عمل با هدف هدایت کاربران برای انجام اقداماتی سودده صورت می‌گیرد.[۳] همچنین بازاریابی محتوا در سال ۲۰۱۹ دارای ویژگی های خاصی خواهد بود که از جمله آن می توان به نوع خاص اشاره کرد:

محتوای مفید: هدف از تولید این محتوا این است که به مخاطبین خود یک کار و مهارتی را آموزش داده و یا اطلاعات مفید و ارزشمندی در راستای کسب‌و‌کار خود به آن‌ها ارائه دهید.

محتوای آموزنده (حاوی اطلاعات): هدف شما از تولید محتوای این چنینی این است که به مخاطبین خود مهارتی تازه بیاموزید یا نوع دید جدیدی را به آن‌ها معرفی کنید یا شاید بتوانید در تصمیمات به آن‌ها کمک کنید.

محتوای سرگرم کننده: احساسات از قبیل خنده و شادی ارزش محسوب می‌شوند و در محتوای سرگرم کننده نقش مهمی دارد البته لازم با ذکر است که در این مدل رویکرد و مفهوم محتوا در خدمت و هم راستا با محصول یا بازار هدف باید طراحی و تدوین شود.

بازاریابی محتوا از سایت یکتانت

در این نوع از بازاریابی، کسب‌‌وکار یا برند می‌کوشد با به‌ اشتراک گذاری مطالب آموزشی، سرگرم کننده یا آگاهی‌بخش، به خوانندگان کمک کند.

نتیجهٔ این کار می‌تواند در قالب تغییر رفتار مخاطبان و یا آن‌گونه که بازاریابان مایلند، به شکل تصمیم‌گیری برای خرید خود را نشان دهد. در حقیقت در این نوع بازاریابی، مردم را به خرید مجبور نمی‌کنیم؛ بلکه به آن‌ها کمک می‌کنیم تا بهترین تصمیم را بگیرند و شاید بهترین تصمیم آن‌ها در این میان، خریداری از ما باشد.

به تعریفی که مؤسسهٔ «Content Marketing Institute» ارائه داده است، توجه کنید:

«هدف این شیوه از بازاریابی، جذب و نگهداری مشتریان به‌وسیله تولید و سازماندهی محتوای ارزشمند و مناسب به نیتِ تغییر یا تقویت رفتار مشتری است. این نوع بازاریابی، فرایندی مستمر است که در راهبرد کلی بازاریابی شما به بهترین نحو جای می‌گیرد و بر مالکیت رسانه متمرکز است نه اجاره‌ٔ آن.»

در سال 2016، تعداد اندکی از کسب‌وکارها به نیروی معجزه‌آسای کانتنت مارکتینگ تردید داشتند؛ اما واقعیت آن است که تنها معدودی از شرکت‌ها از این نوع بازاریابی، با مهارت و تخصصی که واقعا نیازمند آن است، بهره می‌گیرند. این راهنما، به شما نشان خواهد داد که چگونه می‌توانید برند خود را پیروزمندانه تبلیغ و ترویج کنید و مشتریان باکیفیت‌تری دریافت کنید و روابط میان خود و مشتری را از این طریق ارتقا دهید.

بازاریابی محتوا از سایت تریبون

بازاریابی محتوا، فرآیندی است که در آن برنامه‌ریزی، تولید، توزیع، به‌اشتراک‌گذاری و انتشار محتوا در کانال‌هایی مثل شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ، سایت‌ها، پادکست‌ها، اپلیکیشن‌ها و سایر موارد انجام می‌شود. هدف از بازاریابی محتوایی می‌تواند رسیدن به مخاطبان هدف و افزایش آگاهی از برند، فروش، تعامل و وفاداری باشد.

بازاریابی محتوا از سایت کالج تپسل

بازاریابی محتوا، بخشی از استراتژی بازاریابی و توسعه کسب‌وکار شما است که بر ایجاد و توزیع محتوای تاثیرگذار و ارزشمند، مرتبط و یکپارچه تمرکز دارد و هدف کلی آن، جذب مخاطبین جدید و حفظ مخاطبان قبلی است. جذب مخاطب در این استراتژی، با ارائه محتوای ارزشمند انجام می‌شود.

برای داشتن یک بازاریابی محتوایی موفق، به برنامه‌ریزی دقیق نیاز خواهید داشت. هنگام ایجاد محتوا، باید نکات کلیدی زیر را در نظر داشته باشید:

  • محتوا را برای چه کسی ایجاد می‌کنید؟
  • محتوا چه سودی برای مخاطب دارد و کدام مشکل او را قرار است حل کند؟
  • محتوای مورد نظر چگونه منحصربه‌فرد خواهد شد؟
  • محتوا در چه فرمتی تولید می‌شود؟
  • محتوا در کجا توزیع می‌شود؟
  • چگونه ایجاد و انتشار محتواها را برنامه‌ریزی و مدیریت می‌کنید؟
بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوا از سایت پورتال

در جواب سوال بازاریابی محتوا چیست، می‌توانم 2 تعریف ارائه کنم، اول تعریف آکادمیک و نسبتا خشکی که موسسه بازاریابی محتوا یا همان CMI دارد:

بازاریابی محتوا یا همان Content Marketing یک رویکرد بازاریابی استراتژیک است که بر ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و ثابت برای جذب و حفظ مخاطبان مشخص و در نهایت، هدایت مشتری سودآور تمرکز دارد.

دوم، تعریف ساده خودم است:

بازاریابی محتوا یعنی اینکه هر نوع محتوای جذاب و مرتبط به کسب و کارتان را، شامل محتوای متنی، ویدیویی، صوتی و حتی مجله و… به رایگان در اختیار کاربران قرار بدهید. به این ترتیب آنها را به سمت برند خودتان جذب کرده و سپس تبدیل‌شان کنید به خریدار، مشتری و در نهایت مشتری وفادار!

البته بازاریابی محتوا صرفا برای فروشگاه‌های اینترنتی نیست و اغلب کسب و کارها، حتی غیر اینترنتی‌ها می‌توانند از آن بهره‌مند شوند! در ادامه بهتر متوجه منظورم خواهید شد.

بازاریابی محتوایی از سایت شهر محتوا

در حدود یک دهه پیش کمتر کسی با عبارت «بازاریابی محتوایی» آشنا بود. با جهانی شدن اینترنت و به دنبال آن دسترسی روزافزون مردم جهان به اینترنت و پس از آن بوجود آمدن شبکه‌های اجتماعی و تحول اساسی تعاملات و ارتباطات انسانی، کسب و کار در مقیاس جهانی نیز دست‌ خوش تاثیرات زیادی شد. در این میان، آنچه بعد از مدتی به عنوان کمبود مشاهده گردید، فقدان اثربخشی فعالیت‌های بازاریابی در بستر اینترنت بود. دلیل این مساله اشباع شدن اینترنت و رویکرد سنتی در معرفی محصول و برند در بستر اینترنت بوده. می‌توان به پدیده رایج نابینایی آگهی تبلیغاتی (Banner Blindness) و رفتار کاربران اینترنتی در نادیده گرفتن برنهادی تبلیغاتی در اینترنت، اشاره نمود.

بازاریابی محتوایی مبحثی بود که در ادامه سیر این مجموعه حوادث و شکل گیری مناسبات جدید بر اساس الگوهای رفتاری تکرار پذیر افراد یا شرکت‌های موفق در شرایط جدید خلق شد.

موسسه بازاریابی محتوایی، تعریفی بسیار جامع و کامل از کانتنت مارکتینگ ارائه می دهد:

بازاریابی محتوایی یک رویکرد استراتژیک بازاریابی است که بر «تولید و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و مستمر برای جذب و حفظ مخاطب مشخص» تمرکز دارد و در نهایت باعث اقدامات سودآور از سوی مشتری می شود.

جو پولیتزی کسی بود که اولین بار واژه بازاریابی محتوایی را در سال 2007 مطرح نمود. او بعدها سایت موسسه بازاریابی محتوایی (contentmarketinginstitute.com یا CMI) را به عنوان مرجع آموزشی بازاریابی محتوایی راه اندازی کرد.

جو پولیتزی در سال 2015 می‌گوید:

در حالیکه 90 درصد از شرکت‌ها به نوعی بازاریابی محتوایی انجام می‌دهند اما تنها 30 درصد از آنها بازاریابی محتوایی اثربخش دارند و 55 درصد از آنها تعریف مشخص و مستندی از موفقیت در آن ندارند. به دلیل اینکه هدف و چشم اندازی و به دنبال آن استراتژی مکتوب و مستندی برای آن ندارند.

رابطه بازاریابی و بازاریابی محتوایی

انجمن بازاریابی آمریکا (AMA) بازاریابی را اینگونه تعریف می کند:

بازاریابی به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و نهادها و فرآیندها به منظور ایجاد، ارتباط و تحویل می گویند که برای مشتریان، کارفرمایان، شرکا و در مقیاس وسیع‌تر جامعه، صاحب ارزش محسوب می‌شوند.

این نگاه در سال 2017 تایید گردیده و هر چند وقت توسط این نهاد بروزرسانی می‌شود. بر این اساس، بازاریابی ابعاد وسیعی را در بر گرفته که ممکن است بخش‌های مختلفی را در شرکت‌ها شامل ‌گردد. فیلیپ کاتلر نیز معتقد است:

بازاریابی عبارتست از شناسایی و تحقق نیازهای انسانی و اجتماعی بصورتی که سودآور باشد.

بازاریابی محتوایی در مقایسه با بازاریابی، بر روی تولید و انتشار محتوا تمرکز دارد.

جو پولیتزی نویسنده کتاب Killing Marketing می‌گوید:

بازاریابی محتوایی یعنی چگونه می توانیم مطالب قانع کننده و ارزشمند مرتبط را بطور مداوم و متناسب با مخاطب هدف ایجاد کنیم تا شاهد برخی اقدامات سودآور باشیم.

براین اساس، کنار هم قرار گرفتن بخش‌های انتخاب مخاطب هدف، ساختن مخاطب برای محتوا و جلب توجه مخاطب، تولید محتوای ارزشمند و ناب، درگیر کردن مخاطب با مطالب تولید شده، ارتباط موثر با مخاطب و تداوم آن، نیازمند طراحی چشم انداز و استراتژی و شاخص‌هایی برای ارزیابی و نظارت بر اجرای آن است. در این میان، بخش کلیدی و سرنوشت ساز، جذب مخاطب برای محتوا است.

رابرت رز دیگر نویسنده کتاب Killing Marketing می‌نویسد:

همانطور که تحقیقات ما نشان می‌دهد. بازاریابی محتوایی موفق، استراتژیک است و بالاترین سطوح شرکت‌ها را درگیر کرده است. بطور خلاصه کسب و کارهایی نیز در زمینه بازاریابی محتوایی موفق هستند که مجموعه‌ای از تغییرات را به منظور استقرار کارکرد محتوا به عنوان یک مدل کسب و کار یکپارچه ساخته‌اند.

دسته بندی شده در: