تعریف محتوا از سایت ویکیپدیا
محتوا از منظر رسانه، وب و ارتباطات به هر چیزی که پیام، خبر، احساس و نظایر آن را به دیگران منتقل کند معنا میشود. محتوا میتواند متن، تصویر، ویدیو و صدا باشد. هر کدام از ساختارهای چهارگانۀ فوق، دارای زیر مجموعههایی هستند. رنگ سازمانی یک شرکت، شیوۀ خوشآمدگویی منشی یک شرکت به مراجعهکنندگان، آهنگی که در آسانسور ساختمان شرکت پخش میشود، پوشش و لباس کارکنان، عطری که در فضای شرکت مورد استفاده قرار میگیرد و بسیاری دیگر را نیز میتوانیم گونههای متفاوت اما بسیار مهمی از محتوا بهشمار بیاوریم.
هنگامی که در فرایندهای تولید و انتشار اطلاعات در حوزۀ رسانه، صحبت از «محتوا» به میان بیاید، منظور این است که اطلاعات مبادلهشده چه ارزشی را در زمینههای مختلف برای کاربر نهایی یا مخاطب ایجاد خواهد کرد. محتوا را میتوان توسط انواع رسانههایی همچون متن، تصویر، صوت، ویدئو، اینترنت، تلویزیون یا حتی تئاتری که به صورت زنده اجرا میشود، منتقل کرد. از لغت محتوا برای شناسایی و معرفی قالبهای مختلفی که اطلاعات به خود میگیرد، استفاده میشود و به محتوا به عنوان مؤلفۀ تغییر پذیری از رسانه که به آن ارزش افزوده میدهد، نگاه میشود.
تعریف محتوا از سایت رایا مارکتینگ
محتوا به انگلیسی به آن content گفته میشود. همه پیامها، اطلاعات، دانش، آموزش و هر چیز دیگری که به ما منتقل میشود، در هر قالبی که باشد به آن محتوا گفته میشود. این روزها با گسترش اینترنت و اینکه هر شخصی میتواند با یک سایت و یا حتی یک پیج شخصی در یکی از شبکههای اجتماعی میتواند دارای رسانه شود و هر چیزی که به آن علاقه دارد را در هر قالب و روشی به مخاطبان خود ارائه بدهد.
معنی محتوا را می شود اینطور بیان کرد هر چیزی که بتواند مخاطب را سرگرم کند، بر آگاهیاش بیفزاید یا در انجام بهتر کارها به او کمک کند و بهطورکلی، ارزشی به زندگی مخاطب بیفزاید، میتواند نوعی محتوا باشد.

محتوا از دیدگاه سایت رایا مارکتینگ
تعریف محتوا از نظر آقای طالبی در دوره بازاریابی آنلاین دیجیتال (mydmc)
هر آنچه که پیامی را انتقال میدهد، محتوا است.
تعریف محتوا از سایت شتاب دی ام
اغلب گفته میشود “محتوا پادشاه است”. اگرچه بيل گيتس (بنيانگذار مايکروسافت)، اين ادعاي معروف را درباره محتوا، در سال 1996 مطرح کرد، اما امروز بعد گذشت این همه سال هنوز اين حقيقت صدق میکند. امروزه بخش مهم یک کسب و کار محتوا است و پلی بین صاحبان کسب و کار و کاربرانش است. اهمیت محتوا را میتوان در این دانست که از طریق محتوا مردم و کاربران میتوانند اطلاعات یک برند تجاری را پیدا کرده و از آن استفاده کنند.
محتوا در اطراف ما وجود دارد. از مقالاتی که آنلاین میخوانیم، ویدیوهایی که تماشا میکنیم، تا پستهای رسانههای اجتماعی که مرور میکنیم. اما آیا تا به حال به این فکر کردهاید که محتوا دقیقا چیست؟ در عصر دیجیتال، که اطلاعات فراوان و به راحتی در دسترس است، درک اینکه محتوا چیست و چگونه میتوان از آن برای جلب توجه مخاطبان خود استفاده کرد، ضروری است. در این مقاله، تعریف محتوا، انواع مختلف محتوا و اشکال ارائه محتوا را بررسی میکنیم و یک بینش دقیق در مورد اینکه چگونه میتوانید به طور موثر از محتوا برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنید، ارائه میکنیم.
راستی! این یک مقالهی کامل و طولانی است که مطالعهی آن زمانبر و نیازمند تمرکز و دقت کافی است. بنابراین اگر فرصت ندارید بهتر است این مقاله را ذخیره کنید و در فرصتی مناسب به مطالعهی آن بپردازید.
اکثر مردم وقتی عنوان “نوشتن محتوا” را میشنوند، فکر میکنند محتوا یعنی “نوشتن مقاله” ولی برخی از افراد، محتوا را به شیوهای دیگر تعریف میکنند و در نظر آنان محتوا یعنی اطلاعات را با هدفی خاص به مخاطبان از طریق یک کانال ارتباطی و با شکل و فرمی خاص ارائه داد. با این تعریف، محتوا شامل اطلاعات، هدف، مخاطب، کانال، فرم و یا شکل است.
قبل از اینکه بگوییم محتوا به چه معناست، بیایید نگاهی به نقل قول هایدی کوهن و آویناش کوشیک بیندازیم:
هایدی کوهن: محتوا، اطلاعات مفید و باکیفیتی است که داستانی را به شیوهای مرتبط منتقل میکند و هدف آن ایجاد احساس و تعامل است. محتوا را میتوان با استفاده از قالبهای مختلفی مثل متن، تصویر، ویدئو و صدا بیان کرد. وقتی محتوا برای مقاصد بازاریابی استفاده میشود، باید برند سازمان را در خود جای دهد، عاری از هرگونه تبلیغات باشد و از یک فراخوان برای این عمل استفاده کند.
آویناش کوشیک: محتوا هر چیزی است که به زندگی خواننده ارزش میبخشد. محتوا میتواند با باهوشتر کردن آنها، خنداندن آنها و به هر شکلی ارزش افزوده ایجاد کند.

بیل گیتس، هایدی کوهن و آویناش کوشیک
تعریف محتوا از سایت یک محتوا
برنامههای تلوزیونی، تبلیغات روی بیلبوردها، کلیپهای خندهداری که اینفلوئنسرهای اینستاگرام میسازند، متن توئیتهایی که میخوانیم، مقالهای که گوگل در جواب سوالی به ما نشان میدهد (مثلا همین متنی که الان دارید میخوانید)، توضیحات محصولاتی که میخواهیم به صورت اینترنتی بخریم، همه اینها محتوا هستند. محتوا مثل هواست؛ همهجا هست و انقدر همیشه بوده که متوجهش نمیشویم. بیایید ببینیم ویژگی مشترک همه این چیزهایی که بهشان میگوییم محتوا را ببینیم:
- پیامی را منتقل میکنند
- مخاطبان خاصی دارند
- منتشر میشوند
- از طریق یک ابزاری به دست مخاطبان میرسند
محتوا هر پیامی است که از طریق ابزارهای دیجیتالی (سایت، شبکههای اجتماعی، ایمیل و …) منتشر میشود و به دست مخاطبان مشخصی میرسد. محتوا آن چیزی است که فاصله بین کسبوکارها و مخاطبانشان را از میان برمیدارد و آنها را وارد تعامل با مردم میکند. محتوا همان شاه کلید معروف است؛ چیزی که درهای اعتماد را باز میکند.
تعریف محتوا از سایت فرا محتوا
محتوا بخش مهم و ضروری برای ایجاد ارتباط بین کسبوکار و مصرفکننده است. از طریق محتوا است که مردم اطلاعات برند را پیدا کرده، از آن استفاده نموده و به آن عمل میکنند. اکنون که بسیاری از کسبوکارها در مورد مدیریت محتوا، توسعه محتوا، استراتژی محتوا و هر چیز دیگر محتوا صحبت میکنند، یافتن معنی دقیق محتوا دشوار است. برای سؤال محتوا چیست ، بسیاری تعاریف مختلفی از محتوا را ارائه دادهاند که در ادامه به پارهای از آنها اشاره میکنیم.
محتوا اطلاعات و تجاربی است که به دست کاربر نهایی و یا مخاطب میرسد. “چیزی است که از طریق برخی از رسانهها به صورت صوتی، متنی یا از طریق هر یک از هنرهای مختلف” بیان میشود. برخی دیگر محتوا را چنین تعریف میکنند: “محتوا ارائه اطلاعات با یک هدف خاص به مخاطبان از طریق یک کانال و در یک فرم خاص است”. این تعریف دارای پنج جزء است:
- اطلاعات
- هدف
- مخاطب
- کانال
- فرم
رمز ایجاد ارتباطات موفق، در شناسایی و بهینهسازی دقیق هر یک از این عناصر منحصر به فرد است. در زیر به توضیح 5 عنصر و نحوهی عملیاتی کردن آنها میپردازیم.
- اطلاعات
چه ایدههایی را منتشر میکنید؟ اطلاعات ترکیبی از مهمترین ایدههایی است که مخاطب باید آنها را بداند. نیاز به دانستن جزئیات کلیدی (شواهد، توضیحات و نمونهها) که از آن ایدهها پشتیبانی میکنند. - هدف
چرا این کار را انجام میدهید؟ میخواهید مخاطبان به چه چیزی فکر کنند؟ چه احساسی داشته باشند؟ چه کاری انجام دهند؟ محتوا زمانی بسیار موفق است که شما آن را برای رسیدن به یک هدف خاص طراحی کنید. بیان دقیق این هدف به مخاطبان شما انگیزه دهد و محتوای تولیدی را بهبود میبخشد. - مخاطب
برای این محتوا مخاطب هدف شما چه کسی است؟ بسیاری از مواقع، کسبوکارها و برندها بدون شناخت نیاز مخاطب و توجه به او، محتوا تولید میکنند. افراد و مخاطبانی که میخواهید به آنها دست یابید، دغدغهها و سؤالات آنها را شناسایی کنید. - کانال
چگونه محتوا را به دست مخاطبان خود میرسانید؟ در فیسبوک و شبکههای اجتماعی که مخاطبان هدف شما حضور ندارند پست نگذارید. اگر افرادی که میخواهید محتوای شما را ببینند و به آنها دست یابید در لینکدین هستند، پستها و محتوای خود را آنجا قرار دهید. با تمام کانالهایی که مخاطبان شما در آن حضور دارند، شروع کنید. از یک “فیلتر هدف” برای بررسی لیست کانالهایی که به شما در رسیدن به هدف بهتر کمک میکنند، استفاده کنید. سپس، از مخاطبان یا “فیلتر هدف” برای محدود کردن بیشتر لیست استفاده کنید و روی آن کانالهایی که به طور مؤثر افرادی که به آنها میخواهید دست یابید را هدف قرار میدهند، تمرکز کنید. - فرم
چگونه روابط خود با مخاطب را در آخرین حالت نمایش میدهید؟ پس از انتخاب کانالها، نوبت به انتخاب ژانر میرسد. با انتخاب نوع محتوا شروع کنید. ویدئو، پست وبلاگ، مقاله یا پادکست بسازید. سپس فرم را از نظر نوع رسانه، طول، اندازه، سبک و غیره در نظر بگیرید تا یک محتوای مطلوبی تولید کنید. اما محتوا از نگاه هر مخاطبی متفاوت است و با وجود این همه تبلیغات در مورد بازاریابی محتوا، برای یک لحظه فکر کنید که محتوا چه تعریفی دارد؟ محتوا با توجه به بافت و موضوع برای افراد و موقعیتهای مختلف، معانی مختلفی دارد. در زیر نگاهی میاندازیم به تعاریفی که برخی دیگر درباره محتوا داشتهاند.
تعریف محتوا از سایت نیک نویس
به زبان ساده، محتوا هر چیزی است که حاوی اطلاعات و ساختار مشخصی باشد. محتوا دارای انواع محتلفی مانند صوت، ویدئو، متن و تصویر است که توسط آنها به بیان و انتقال احساسات، دانش و ایجاد ارتباط موثر با دیگران میپردازیم.
احتمالا شما هم با شنیدن واژه محتوا دچار ابهام شدهاید؛ وقتی از اشخاص مختلف بخواهید که در مورد معنی محتوا به شما بگویند عباراتی مثل “محتوا میتواند شامل همه چیز باشد” و یا “محتوا هر چیزی را در بر نمیگیرد و یک فرم مشخص از اطلاعات است” را به شما میگویند که احتمالا در نهایت هم دقیق متوجه معنی محتوا نخواهید شد. به تعریف و مثال زیر توجه کنید:
به طور خلاصه میتوان گفت هر آن چیزی که مشاهده میکنید، میشنوید و از آن تاثیر میگیرید محتوا است. به عنوان مثال؛ فرض کنید صبح از خانه بیرون میروید، همکارتان را در راه میبینید، او به شما “سلام” میکند؛ سپس درباره اینکه قرار است به نیروهای برتر شرکت افزایش حقوق تعلق بگیرد صحبت میکند؛ تمامی این ارتباط و گفتگو حاوی محتواست.